Skateboard Kullager Guide


Allmänt om Kullager


Vilka kullager är bäst ? och finns det olika storlekar ?

Kullager till skateboard och många andra sporter som longboard, inlines, two by two, sparkcyklar är alla i samma storlek nämligen 608, är det som gör att hjul kan snurra stabilt och snabbt på truckaxeln. Ett kullager har både en yttre och en inre lagerbana som kan rotera separat från varandra, kulorna löper i ett spår i mitten och tack vare en krans (oftast i nylon men finns även i metall) som håller kullager på plats så ligger de hela tiden på ett exakt avstånd från varandra och centrerade på ringarna. På ena eller båda sidorna av kullagret finns det en skyddande sköld av antingen gummi eller metall som skyddar mot damm och smuts. Kullager modellen heter 608 och fungerar för Skateboard, longboard, sparkcykel och vissa modeller av inlines.

Den enskilt största skillnaden är vilket kvalitet som målet har. Hårdare och bättre kvalitet ger längre livslängd och bättre rull. Speciellt viktigt är stålets kvalitet när det kommer till skateboard trick och sparkcykel trick då landningar i hög fart och höjd gör att kulorna nöter hårt mot kullagrets ringar. Läs mer om abec nedan. 

Kullagrets komponenter så som lagerbanan och kulor brukar vara tillverkade i stål men finns även "lyxigare" varianter som använder sig av keramik (Finns mer information nedanför). Olika sköldar på kullagret påverkar också hur lätt det blir att underhålla och rengöra sina kullager. De med en ej avtagbar metallsköld är omöjliga att rengöra men de varar oftast ganska länge då de effektivt håller ute smuts, och då hinner man fokusera på det viktigaste, åkningen! 

Medans kullager med en avtagbar sköld är smidiga för den händige då man lätt kan rengöra och smörja upp sina kullager när man behöver för att bibehålla maximalt rull hela tiden. (mer information om rengöring kommer nedanför)

ABEC och SWISS vad är det ?


Många misstar sig och tror ju högre ABEC siffran är desto bättre kommer deras hjul att rulla men det är inte helt sant. ABEC står för precisionen på kullagret och brukar vara en siffra mellan 1-9. Desto bättre precision desto mindre friktion ska dina kullager bemötas med och helt enkelt rulla bättre. Men det finns andra faktorer som spelar en enorm roll när det kommer till hur snabbt ett kullager rullar och även hur länge det rullar. Kullager slits ner med tiden och då kan det verka som ett kullager snurrar jätte bra när du spinner den i luften då den inte möter motstånd. Men använder du ett sådant kullager på din bräda så utsätts den för press från åkaren ovanpå mot marken och då försvinner kullagrets förmåga att snurra snabbt. Det som kanske är bland de viktigaste att tänka på om man bortser helt från ABEC är egentligen stålkvaliteten / SWISS på dina kullager, bra stål tål mycket och varar länge, vilket resulterar i bästa kullager. Ett par kullager vi rekommenderar är SKF kullager, det var även SKF som skapade ABEC skalan även då de numera inte fokuserar på den då de anser många andra saker spelar roll så som stålet, oljan hur kullorna i kullagret är infästa. Beteckningen "SWISS" syftar alltså på en hårdare kvalitet på stålet som jänkarna använder och förmodligen blandade de ihop Schweiz och SWEDEN för SKF har bättre kvalitet på sitt stål och varar på det viset längre och behåller sin precision.

Se upp för kullager med hållare i mässing eller Delrin (plast) dessa är för mjuka och tar fort slut. De små kulorna i lagret äter fort upp ett spår i ett mjukt material och sen blir det glapp och dålig rull så ett kullager som var abec 5 men tillverkad i mjukt stål blir fort en abec1. Kullager blir varma när man kör hårt och länge och då expanderar stålet och det måste finnas ett visst spel som kan ta upp dessa skillnader och samtidigt ge tillräcklig kylning.

Spacers vad är det ?

Spacers är gjorda av aluminium och är cylinder formade, man använder dom emellan kullager för att minska slitaget på dina kullager. Dina kullager upplever mycket sidledstryck, både vid vanlig åkning och svängar men kraftigast när man gör slides (commando-slides). Vad spacers gör är att de fördelar trycket jämnt vilket gör att kullager slits långsammare och rullar bättre då de går i en rak bana. Det finns egentligen bara fördelar med att ha spacers emellan sina kullager men det är inte alltid spacers medföljer. De är oftast väldigt billiga och definitivt värda att införskaffa till din bräda! 


Speedrings / Washers vad är det ?

Speedrings även kända som washers sitter på utsidan av kullagret. De är gjorda för att skapa en distans för kullagret mellan hangern samt muttern. Utan speedrings kan trycket av hangern och muttern komma på kullagret och det kan resultera i att kullagret låser sig eller saktar in. Så vill du vara säker på att du får bäst rull av dina kullager så kontrollera att dina speedrings är på plats på var sin sida av kullagret. 


Vilka kullager rekommenderar vi? 

Skillnaden är i materialval och det syns inte i abec. SKF (svenska kullager fabriken) har det bästa stålet och den högsta precisionen vid tillverkning och är klart bättre en Kina tillverkad abec7 kullager. Swiss är en beteckning på denna typ av kullager av vissa tillverkare, med bättre stål som är anpassade för att tåla mer och ge max rull i de hastigheter som en skejtboard/longboard åkare kör. Bones har många olika kullager i SWISS kvalitet som är mycket bra men du får lika bra kullager till mycket bättre pris från SKF.

Dessa kullager är kapslade och tål smällar bättre än något annat kullager vi har testat. De är även infettade istället för inoljade vilket är mer trögflytande och varar länge och klarar mycket hög värme som förekommer när man åker snabbt. Det tar ett par minuters åkning innan man får maximal rull. Men i gengäld behöver du inte tänka på att olja indom hela tiden. För de kullager som är inoljade torkar ut och behöver konstan påfyllning av olja samt rengöring. Infettade kullager håller smutsen borta från kulorna och kulbanan genom att smutsen fastnar i det yttre lagret av fett och på så vis blir mer underhållsfria.

    

Keramiska kullager

Keramiska kullager (helkeramiska kullager och halvkeramiska kullager), fördelen med dessa är att keramiska kullor har lägre friktion, klarar hög värme bättre än stål och rostar inte vid vattenkontakt (banan på halvkeramiska kullager är fortfarande stål så den kan fortfarande rosta). Dessa kullager är förstås dyrare särskilt helkeramiska, dessa är även ganska ovanliga. 

De snabbaste kullagren har Keramiska kulor för dessa har ännu bättre yta och hårdhet men samtidig passar keramiska kullager bäst till longboard och cruiserboards då de inte får lika mycket smällar som skateboards och kickbikes. De keramiska kulorna är så hårda att de gröper ur stålet vid överbelastning till exempel trickåkning.


Built-In – Kullager med inbyggda spacers & speedrings

Kullager med inbyggda spacers och speedrings är lite nyare men har blivit väldigt populärt. De även kända som built-in kullager. De är väldigt enkla att ta hand om då allt finns på ett kullager och man behöver inte hålla koll på lösa spacers och speedrings, vilket även gör det väldigt snabbt om man vill byta hjul lite oftare. 

Kullager Underhåll - Rengöring 

1. För att kunna rengöra dina kullager behöver de vara av den öppna på ena sidan, kullager typen. Sen börjar du med att ta loss dina kullager från hjulet. Om ditt kullager har gummi-packningar på båda sidor så tar du av ena skölden som videon ovanför visa, har kullagret sköld på båda sidorna kan man ta av båda. 

2. Använd dig av något fett lösande så som t.ex.  T-röd, Använder du dig av T-röd kan du införskaffa en BONES BEARING CLEANER 

Eller använda dig utav en petflaska. Skruva på korken tight och skaka loss, återupprepa denna steg men ny T-röd tills det slutar bli smutsigt från dina kullager. Bra tips om du inte vill slösa på T-röd är att återanvända den, du kan få bort smuts genom att filtrera den t.ex. genom ett kaffefilter. 

3. Torka dina kullager med papper tänkt även på att torka bort smuts på sköldarna så de verkligen är rena. Sen kan du låta dom torka ett tag, vill du att dina kullager ska torka snabbare så använd dig av en hårfön eller värmepistol. När det blivit helt torra så är vi redo för sista momentet. 

4. Smörj upp dina kullager, man kan både använda sig av fett eller olja. Fett varar längre men är lite mer trögflytande, vilket gör att kullager inte rullar lika snabbt förrän man har åkt några minuter då blir fettet varmt (samtidigt skyddar fett bättre mot smuts). Det vanligaste är dock en tunnflytande olja för att ge så lite friktion som möjligt, vi rekommenderar SKF applicera ca 1 droppe per kullager. 


5. tryck tillbaka dina sköldar på kullagren och ta en bit papper och ta bort överflödig olja. Sen tillbaka med kullagren i hjulen och ut och åk en stund för att oljan verkligen ska röras runt i hela banan. Efter detta kan det vara bra att ta lite papper igen då det kan trängas ut lite extra olja efter man åkt, så slipper man att smuts fastnar i oljan. 

Extra tips

För att få ut mesta möjliga av sin utrustning behöver den lite omvårdnad då och då. En snabbkoll ger dig den information du behöver för att planera in en service. Känn på truckarna och kolla montage är truckarna lösa och skruvarna rör sig då är det hög tid att ta fram T-toolen. Spinn hjulen och lyssna, spinner hjulen bra och kullagren glider relativt tyst då är allt ok, om inte så kan det vara hög tid att byta kullagren.

Wobblar hjulen kan det beror på att det blivit "flatspots" på åkytan och då är dom kass och skall bytas. Väsnas kullagren och hjulet hackar sig fram då är det dags att byta till nya eller ta isär dom gamla och rengöra samt smörja in igen.

Vatten bör undvikas både för din bräda och dina kullager. Kullager börjar rosta och din bräda tar åt sig vatten och kan bli oanvändbar.

Klicka här för ; GUIDE skateboard underhåll


Top12

Sveriges äldsta och mest fullsorterade Skateboard-, snowboard- och tricksparkcykelbutik, som har kärlek till alla Actionsporter. Adress: Kornettvägen 2, 237 41 Borgeby Sverige

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Swish

© 2024 Top12 Powered by Quickbutik