Sparkcykel Underhålls Guide






Sparkcykel Underhålls Guide


Hur gör jag själv service och underhåll på en kickbike ?

Sparkcykel trickåkning innebär hårt slitage på utrustningen. Hoppar man och "grind-ar" mot olika föremål så nöts kickbikens alla delar. Missar du ett spinntrick och slår till exempelvis bakhjulet i marken så kan kraften bli så stor att både hjulet och kullagret kan gå sönder, detta är inte ett fabrikationsfel utan något som kan hända på grund av sportens art. 

Alla vill ha sin sparkcykel tyst (dialed) ! 

Att ha kullager för hårt justerade gör att de slits ut mycket fortare och kan ge kosntiga ljud ifrån sig, är hjulen eller headset för löst justerade så rullar / spinner de dåligt skramlar och även då slits ut fortare ! Att justera in en sparcykel är som att stämma ett musikinstrument, det kräver lite träning men rätt inställd ger den en underbar upplevelse !

Om du hör ett skramlande eller tickande ljud från Headset kullagren eller hjulens kullager då är det dax att justera och rengöra. Det kan beror att du fått smuts eller överflödig fett i lagerkoppen (koppen där kullgren är inpressad.) Ta isär och rengör men papper eller en trasa. Sätt ihop igen och justera lagom. Inte för hårt så det tickar och inte för löst så det skramlar.


Det är åkarens ansvar att underhålla sin kickbike, annars kan en olycka lätt hända. Att justera in en sparcykel är som att stämma ett musikinstrument, det kräver lite träning men rätt inställd ger den en underbar upplevelse !


Innan du sticker ut och åker skall du alltid göra en snabb kontroll, ett “droptest", släpp sparkcykeln mot marken, skramlar något måste detta åtgärdas innan du sticker ut och åker. Känn på hjulen att de sitter fast och spinn på hjulet så du ser att den rullar lätt samt att kullagren inte väsnas. 

Kolla att griptejpen har kvar struktur i ytan.

Annars är det tid att ta fram insexnycklarna och reservdelar för att  justera och byta ut slitna delar.

Det mesta kan du fixa själv direkt. Skulle skuvar gänga upp sig hela tiden då behöver dom en droppe Loctite (gänglåsning). Det sitter ofta en blå prick på gängorna men den behöver bättras på när man har åkt ett tag. Det gäller axeln för framhjulet, axeln för bakhjulet, skruvarna på clampen och kompressionsbulten på alla nyare compressionssystem som SCS, IHC osv. det är den skruven som håller ihop Fork (gaffel) och Bar (styret). Då lossar du framhjulet om bulten sitter underifrån eller Clampen och Baren ( styret) om bulten sitter ovanifrån.

Det enklaste och äldsta kompressionssystemet, som är vanligast på leksaks- och transport sparkcyklar, är gängad gaffel (som på alla äldre vanliga cyklar) den låses med två stora muttrar ovanpå varandra, oftast 32 eller 34 mm. Gängad kompression är lite svårare att justera så du får den att snurra lätt utan glapp och kräver dessutom specialnycklar.


Hur byter man griptejp ?

Behöver du byta griptejp måste du först få av den gamla. Sitter den hårt så skall du ta en varmluftspistol eller hårfön och värma den först och dra en bit och sen värma igen och dra. Tänk på att det blir mycket varmt så använd handskar när du gör detta.


Hur man byter / justerar headset.

Headset är dom kullager som sitter i "cupsen" hållarna i headtuben de är integrerade i ett modernt tricksparkcykeldeck (plattformen man står på). Headsetet justeras med en kompressionsbult som kan sitta på lite olika sätt beroende på om det är en ICS, HIC, IHC eller SCS kompression. Det gäller att dra åt den lagom så styret spinner lätt men utan glapp, ungefär som att stämma ett musikinstrument. En trickspark får mycket smällar och då gängar bultar upp sig. Man kan även spänna kompressionsbulten för hårt och då spinner headsetet dåligt och kullagren kan ge ett tickande ljud ifrån sig.

Plocka ut kullagren ur ”cupsen” (urfräsningen som kullagren ligger i) och rengör både cups och kullager. Känn att kullagren fortfarande är utan glapp och att de glider lätt, annars är det dags att byta till nya.


Vilka andra delar kan jag byta själv och hur går jag tillväga ?

1. Om du vill uppgradera din tricksparkcykel med nya komponenter som Bar, Fork, Clamp, Kompression, osv. så måste du först ta reda på vilket system du har SCS, HIC, ICS, osv. Behöver du t.ex. en starnut i styret eller forken ? fråga oss så hjälper vi dig tillrätta och sen mät och mät en gång till.

2. Massor att kolla upp innan du köper någon ny del. Man måste ta mått på alla delar om det är 1 mm fel i så kommer det inte passa då delarna är i metall.

Vill du byta till större hjul typ 110mm om du kör 100mm kolla då att det finns plats för större hjul mät igen. Allt måste kontrolleras och mätas annars står du där med prylar som inte passar.

Även delar som Pegs kräver mätning så dom passar in och att axlar har rätt längd. 

Vi monterar och har reservdelar i lager och hjälper gärna dig att mäta och hitta delar som passar.


Tänk på att vatten är ett problem för en sparkcykel då den är byggd i olika metaller aluminium och stål. Lämnar man den blöt blir det galvaniska strömmar med rost inne i kullager som inte går att få bort. Blir sparkcykeln blöt ta in den i rumstemperatur och plocka isär den så alla delar får torka innan du ställer undan den för förvaring. 

Klicka här för ; GUIDE tricksparkcykel skydd



Top12

Sveriges äldsta och mest fullsorterade Skateboard-, snowboard- och tricksparkcykelbutik, som har kärlek till alla Actionsporter. Adress: Kornettvägen 2, 237 41 Borgeby Sverige

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Klarna Payment with Swish

© 2024 Top12 Powered by Quickbutik