Compression / clamp kallas de delarna på en kickbike som fixerar gaffeln vid styret och justerar hur lätt styret och framgaffeln snurrar mot decket, helt enkelt en kombination utav framgaffel, Styre & clamp är vad man referar som ett kompressionsytem. Åker man mycket och aggressivt så måste man justera via compressionen rätt spinn och efterdra alla muttrar på axlar samt på clampen med jämna mellanrum för att hålla sin tricksparkcykel dialed (spänd).
det billigaste kompressionsystem
Klassisk compression är en gängad framgaffel precis som på en vanlig cykel, du justerar spinnet men hjälp av en stor mutter och låser den på plats med hjälp av ytterligare en stor mutter. Har du inte de stora 36 eller 34 mm nycklar som krävs kan man få hjälp av oss om du bor i skåne eller annars en lokal cykelhandlare som har dessa fasta nycklar. Gängad compression används bara på dom billigaste tricksparkarna för den är billigare att tillverka, men de är samtidigt svårare att snabbt och enkelt justera. Dessa sparkcyklarna börjar dock bli mer ovanliga att se då bättre kompression system existerar.
Sen finns det en rad moderna compressioner såsom IHC, ICS, HIC och SCS och varianter på dessa. Men populärast och vanligast idag är IHC vilket räknas som det kompression som hjälper mest med vikt. Medans SCS är oftast lite tynge men där får man den starkaste & mest dialed (spända) kompressionsystemet.
1. ICS (internal compression system) är den som t.ex. Ethic Erawan V1 använder sig av. Här använder man sig av en starnut (mutter) i styret och då en compressionbult som kommer igenom underifrån gaffeln för att justera compression. Denna compression kräver en extra lång insex-nyckel för att justeras. Du måste ta bort framhjulet för att komma åt compressionbulten. ICS kräver ett styre med slitz i botten för att fixera styret med en clamp vid gaffeln det kan vara en double el. tripple clamp.
Passar styren som är 28mm i innediameter men krävs en ICS-10 Starnut man behöver slå ner i styret för att fungera. Styret behöver ha en slits (andningsglipa) längst ner som är ungefär 4cm. Använder sig utav en double clamp.
2. IHC ( internal hidden compression) Är en tunnare framgaffel som passar styren som har 28mm i innediameter. Majoriteten utav moderna sparkcyklar använder sig utan denna kompression t.ex. Ethic V2, Longway, Versatyl med flera. framgaffeln träs igenom deck strupen av sparkcykeln sendan använder man sig utav en Shim (Metall Hylsa) som träs på gaffeln och är lite längre än själva det övre partiet av framgaffeln för att kunna skapa spänningen som krävs för att allt ska dras ihop. Vid Toppen utav din Framgaffel så är det vanligast en inbyggd gängad bana ner i framgaffeln som en skruv ska sättas i för att kunna dra ihop alla delar men det finns även vissa få framgafflar som har en starnut (en avtagningbar gängad bana).
Passar styren som är 28mm i innediameter. Styret behöver ha en slits (andningsglipa) längst ner som är ungefär 4cm. Använder sig utav en double clamp.
3. HIC (Hidden Internal Compression) Är en lite tjockare framgaffel som passar styren som har 32mm i innediameter. Detta kompressionsystemet är väldigt likt IHC men de flesta styrerna som har 32mm i innediamter är T-bars & Titanium styren. I framgaffeln på toppen så finns det en gängad bana och man använder sig utav en Shim (Metall Hylsa) ovanpå toppen utav framgaffeln för att kunna skapa spänningen som man behöver för att kunna dra ihop hela kompressionsystemet.
Passar styren som är 32mm i innediameter. Styret behöver ha en slits (andningsglipa) längst ner som är ungefär 4cm. Använder sig utav en double clamp.
4. SCS (standard compressionsystem) är den kraftigaste systemet som ger en otroligt stum och lättjusterad compression från t.ex. Proto eller Flavor m.fl. Här lossar man också styret för att justera compression som fästs med en bult direkt i gaffeln, om den har ett gängat hål eller mot en starnut. Skillnaden mot IHC är att här fästes SCS-clampen direkt mot gaffeln och här får det inte vara ett styre med slits (andningsglipa)! Baren (styret) skall vara utan slits och det ger i sin tur en betydligt stummare infästning. Har man ett styre med slits så kan man kapa bort den nedre delen med bågfil eller vinkelkap, totalhöjden på sparkcykeln blir ändå den samma då SCS clampem är högre än HIC clampen.
SCS arbetar runt om styret så måtten den fungerar för är 32mm & 35mm Ytterdiamter och de flesta SCS kommer med en adapater som passar för båda storlekarna. Helt enkelt kan man få alla styren att passa på en SCS och det är oftast de mest lätthanterliga systemet.
Vi monterar och har reservdelar i lager.
Klicka här för ; GUIDE tricksparkcykel headset
Sveriges äldsta och mest fullsorterade Skateboard-, snowboard- och tricksparkcykelbutik, som har kärlek till alla Actionsporter. Adress: Kornettvägen 2, 237 41 Borgeby Sverige
© 2024 Top12 – Powered by Quickbutik