Slipning av stålkanter

I lager.
200 kr

Slipa stålkanten för skärpa och polera bort repor som bromsar är den vanligaste och billigaste åtgärden, plus vallning som man behöver för att dina skidor eller din snowboard skall fungera maximalt i pisten.

Top12s verkstad har bl.a.  kantslip från Wintersteiger, med super hög precision. Här ställer vi vinkeln på sido-stålkanterna med en grads exakthet mellan 86 - 90 grader så du får bästa greppet på isigt underlag, samt vi hänger kanterna 1 - 3 grader på undersidan vid belaget, så du slipper få dom förargliga ofrivilliga huggen. 

Slipning av stålkanterna från sidan med 88 grader, slipning med hängning av stålkanterna mot undersidan med 1 grad. ( Vi kan även slipa andra vinklar mellan 86 och 90 grader på sidokant och 0 till 4 grader på underkanten mot belaget ). Vi avlutar med en diamantpolering.

Vi slipar  stålkanter på både Snowboards och Alpinaskidor.

Att valla belaget och vässa stålkanten är det viktigaste du gör för din utrustning och din åkning, oavsett om det är snowboard, alpinaskidor.

Det finns många och lite olika anledningar att valla beroende på vad det är du åker friåkning eller tävling, men för alla är det helt avgörande med vallning för att du skall åka så bra och säkert som möjligt. När du blir trött i benen så det bränner i låren så beror det till stor del på vallningen och stålkanten. När du inte orkar hålla emot kanten så kommer dom ofrivilliga vurporna och ibland med skador som följd.

När det gäller utförsåkning för nöjes skull, är det inte i första hand för hastighet man vallar ( även om det är kul att glida ifrån polarna på transporsträckorna i alpint.)

P-tex (plast) belag glider oftast bra mot snö när temperaturen är kring nollan, men snön och temperaturen varierar väldigt mycket från toppen till dalen och från morgon till kväll. Man märker otroligt stora skillnader i åkningen och då framför allt i svängen. Brädan / Skidan kan bli riktigt trög i sväng och riktigt suga fast när man åker in på olika snötyper och då måste du jobba hårdare och du blir fortare trött, då är det inte ovanligt med en ofrivillig vurpa och i värsta fall med skador som följd. Allt detta vill du slippa och det gör du genom att valla åkytan ofta. Belag är oftast vallade från fabrik men redan efter några dagars åkning ( beroende på förhållandena ) börjar vallningen försvinna och belagets porer blottas och börjar torka ut. Då är det dax att lägga på ny valla.