Skidslipning Plan- och kantslipning samt varmvallning Guldservice

I lager.
395 kr

skidslipning snowboardservice.


Top12 verkstad består av tre arbetsstationer från Wintersteiger.


Vi arbetar enligt följande ;


1. Planslipning och struktur av belaget på bandslipen grov och fin.


2.Vässa och hänga kanterna på kantslipen 88 grader på sidan och 2 grader på undersidan, plus diamant polering,


3. Vallning friktion alternativt IR ( Infra Röd invändning öppnar porerna i plastbelaget så vallan tränger in djupare och stannar kvar längre i belaget ) samt polering av vaxet för struktur.


Vi börjar med ev. lagning av belaget, sen planslipar vi belaget ( tre sektioner om det är en TBT så lämna inte en TBT bräda till vem som helst, vi har sett dom som har fått helt plana TBT brädor ), nästa moment är att ställa vinkeln på sidokanten och hänga stålkanterna på undersidan samt polera kanten med diamant.  Här ställer vi vinkeln på sido-stålkanterna med 88 grader så du får bästa greppet på isigt underlag, samt vi hänger kanterna  2 grader på undersidan vid belaget, så du slipper få dom förargliga ofrivilliga huggen, sist men inte minst så vallar och polerar vi belaget så åkningen garanterat blir optimal.


 Pris från 100 kr.


Tillägg för lagning av repor i belaget 100 kr,


Tillägg för lagning av skador i glasfibertop 100 kr.


Tillägg för IR vallning 100 kr.


Guldservice 395 KR Planslipning, kantslipning vallning.


När du köper en ny bräda eller ett par skidor så är de vallade från fabrik. Denna vallning är i första hand för att skydda belaget från att torka ut och för att skydda stålkanten från att rosta, den kan vara några dagar beroende på underlaget. Sen kan du lämna in till oss så hjälper vi dig snabbt och proffisgt att underhålla åkytan. Men vill du få en bättre vallning som varar längre så kan du komma in med din nya snowboard eller skidor så tar vi bort fabriksvallan och lägger på vår nya miljövänliga biologiskt nedbrytbara all-temp valla som fungerar från minus till plus grader. Vill du verkligen få den att vara så länge som möjligt så kan du be att att vi kompletterar med en IR behandling så plastporerna öppnas på djupet och låter vallan tränga ner längre i belaget för extra lång hållbarhet.


Vanliga friåkare vallar egentligen inte för fart (som tävlingsåkare som kör ett åk i taget ) utan för sväng. En bräda eller skida som är vallad svänger mycket lättare, känslan av en superlättsvängd snowboard eller Alpinaskidor betyder allt för din åkning. Du blir mer exakt i dina skär, du blir inte lika trött i benen, allt blir roligare !


Vi vallar och polerar belaget på skidor snowskates och snowboards, så åkningen garanterat blir optimal. Är ditt belag torrt / luddigt ? då behöver du valla ! Fixa detta innan du skall åka så blir åkningen roligare och lättare.


Här gäller det att mätta belaget så porerna täpps igen och att sickla bort allt överflöd och avsluta med att polera upp ytan med en struktur, så du får en perfekt åkyta.


Tips, när säsongen är över är det bra att valla in belaget och stålkanten så den inte torkar ut och rostar. Allt detta fixar vi på Top12.


Att valla belaget och vässa stålkanten är det viktigaste du gör för din utrustning och din åkning, oavsett om det är snowboard, alpinaskidor..


Det finns många och lite olika anledningar att valla beroende på vad det är du åker friåkning eller tävling, men för alla är det helt avgörande med vallning för att du skall åka så bra och säkert som möjligt. När du blir trött i benen så det bränner i låren så beror det till stor del på vallningen och stålkanten. När du inte orkar hålla emot kanten så kommer dom ofrivilliga vurporna och ibland med skador som följd.


När det gäller utförsåkning för nöjes skull, är det inte i första hand för hastighet man vallar ( även om det är kul att glida ifrån polarna på transporsträckorna i alpint.)


P-tex (plast) belag glider oftast bra mot snö när temperaturen är kring nollan, men snön och temperaturen varierar väldigt mycket från toppen till dalen och från morgon till kväll. Man märker otroligt stora skillnader i åkningen och då framför allt i svängen. Brädan / Skidan kan bli riktigt trög i sväng och riktigt suga fast när man åker in på olika snötyper och då måste du jobba hårdare och du blir fortare trött, då är det inte ovanligt med en ofrivillig vurpa och i värsta fall med skador som följd. Allt detta vill du slippa och det gör du genom att valla åkytan ofta. Belag är oftast vallade från fabrik men redan efter några dagars åkning ( beroende på förhållandena ) börjar vallningen försvinna och belagets porer blottas och börjar torka ut. Då är det dax att lägga på ny valla.